Творчий звіт                                     
учителя географії,екології та основ економіки
Хоняківський навчально-виховний комплекс
Козелець Аліни Петрівни

Усе життя є навчання, і кожен
в ній учитель і вічний учень.
Абрам Маслоу
     Мені, як учителеві, дуже близька думка про те, що школа для дітей це не підготовка до життя, це саме життя. Тому дуже важливо допомогти дітям відчути ритм життя, відчути радість діяльності, знання, відкриття, знайти і пройти шлях до успіху - в цьому я бачу призначення педагога.
Проблема над якою я працюю: «Використання  інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на уроках географії,екології, економіки, природознавства
    Моя діяльність ґрунтується на принципах особисто орієнтованого навчання, що реалізовується в засобах індивідуалізації змісту, форм, методів і педагогічних засобів досягнення цілей навчання, переведення процесу розвитку учнів в режим самоорганізації і саморозвитку.
Моя професійна діяльність спрямована на прищеплення інтересу учнів до знань і активізації пізнавальної діяльності через різноманітні методи і форми організації навчання, за допомогою включення їх в активну пізнавальну діяльність. Урок – це основна форма отримання знань учнями. Провести урок на сучасному етапі стало набагато складніше і важче, ніж це було раніше. Великою підмогою в підвищенні ефективності учбового процесу, його оптимізації є  дидактичний принцип навчання – наглядність.  Мова йде про таку наглядність, яка мала б великий простір для творчої самостійної діяльності  учнів на всіх етапах засвоєння знань, яка була б із багатьма невідомими, які необхідно розпізнати, розкрити і засвоїти. Наглядність повинна бути і такою, щоб вона без примусу будила внутрішній стимул до пізнання, щоб запропонований зміст навчального матеріалу , його розкриття і його засвоєння знаходилося б у тісному зв’язку з раніше засвоєними знаннями. Наглядність повинна не тільки  демонструватися, до неї повинні бути проблемно-пізнавальні запитання і завдання. Ілюстративний і дидактичний матеріал має велике значення в підвищенні ефективності уроку.
По-перше: наглядність своїм змістом і завданнями створює пізнавальний інтерес, пробуджує активну розумову  діяльність учнів.
По-друге : презентації базують на раніше набутих знаннях. Це дозволяє систематично повторювати раніше засвоєний матеріал. А вивчений матеріал знаходиться у тісному зв’язку  з проходженням та засвоєнням нового.
По-третє: завдяки наглядності складається певна конкретність і образність в абстрактному мисленні учнів. Вони намагаються шукати і знаходити спільне в різних явищах і процесах.
Головне завдання вчителя полягає не тільки в забезпеченні засвоєння кожною дитиною наукових знань, а й у тому, щоб кожна з них оволоділа самою навчальною діяльністю.
Основний шлях розв’язання цієї проблеми – зміна традиційних технологій навчання. Це навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
Будуючи свій конспект чи опорну схему, учень має зосередити увагу на  найголовнішому навчальному матеріалі в темі, виділити його, визначити  місце  для другорядного, розкрити зв’язок головного з допоміжним, не порушуючи при цьому основних географічних принципів та закономірностей, дотримуючись алгоритмів відповідей. Крім того географічне зображення за допомогою умовних позначень дає змогу використовувати ефективніше час на уроці. Система роботи із застосуванням презентацій полягає у розділі навчального матеріалу на великі смислові блоки та у можливості кількаразового повтору інформації. А результатом цього є поглиблення знань, умінь та навичок учнів.
               Вивчення кожної теми поділяється на чотири етапи:
1 – й етап: це вивчення нового матеріалу. Він займає 25-30% часу, виділеного для опрацювання теми.
2 – етап: вдосконалення знань, умінь і навичок. Він займає 25-30 % часу. Засвоєння матеріалу спирається на самостійну творчу діяльність учнів.
3 -  етап: застосування здобутих знань на практиці – це практичні роботи з обробкою зібраних матеріалів під час самостійної творчої діяльності, роботи з картографічним та статистичним матеріалом.
4 – й етап: корекція і контроль знань.
      Я використовую різноманітні організаційні форми навчання, диференційований і індивідуальних підхід до учнів для розвитку їх творчих здібностей, навчаю використовувати допоміжну літературу та інші джерела інформації. А головне – це багаторазове повторення матеріалу. Вивченого на уроці.
Починаючи з перших уроків вивчення загальної географії у 6 класі учні вчаться разом з учителем, набуваючи потрібних знань. А географія – предмет, який дає широкі можливості для використання ІКТ.
Під інформаційно-комунікаційними технологіями навчання розуміють сукупність методів, форм і засобів навчання, які базуються на використанні сучасних комп`ютерних засобів і спрямованих на ефективне досягнення поставлених цілей навчання в даній предметній області.
Поєднуючи в собі позитивне багатьох традиційних інформаційних технологій, комп`ютерні технології дозволяють істотно оптимізувати процес навчання. Він може стати більш цікавим, емоційно насиченим, динамічним і наочним; комп`ютерна технологія також здатна індивідуалізувати і диференціювати навчальний процес; реалізувати його творчий характер, організувати гнучке управління навчальною діяльністю, інтенсифікувати і активізувати навчання. Загалом, комп`ютерні технології дають можливість на якісно новому рівні вивчати різні курси географії, історії. Вони надають інформацію в зручній для учнів формі – у вигляді графіків, таблиць, діаграм, екранних картинок, а також для статичної оцінки географічних фактів і проведення порівняння різних об`єктів за якимось параметром.
Найважливішим завданням сучасності вважаю реалізацію особистісно орієнтованого підходу до навчання учнів, коли учень із об’єкта педагогічного впливу стає суб’єктом творчої діяльності, що значною мірою впливає на досягнення ним більш високого рівня знань і вмінь, розвитку в школярів пізнавальної самостійності та інтересу до вивчення предмету.
У межах  викладання географії, разом із традиційними технологіями навчання, закладено величезні можливості для застосування комп’ютерних технологій, насамперед, загальнодоступних засобів MS Office: текстовий редактор MS Word, програми MS Power Point, MS Explorer, MS Photoshop.  
   Вважаю, що вчителю географії потрібно використовувати програму MS Map Point для впровадження геоінформаційних систем під час створення динамічних картографічних об’єктів.
Дидактичними можливостями інформаційно-комунікаційних технологій вважаю:
- індивідуалізацію навчального процесу,
- високий ступінь наочності під час вивчення географії;
- пошук необхідних ресурсів для занять (Інтернет тощо);
- можливість моделювання природних процесів і явищ;
- організацію групової роботи;
- забезпечення зворотнього зв’язку в процесі навчання;
- контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу.
     У процесі роботи вибір способів використання ІКТ залежить від поставлених керівником дидактичних завдань. Комп’ютер у навчальному процесі виконує декілька функцій: він є засобом спілкування, створення проблемних ситуацій, партнером, інструментом, джерелом інформації, контролює дії учнів і надає їм нові пізнавальні можливості.
Як і інші педагоги, я також активно шукала шляхи, стимулювання самостійності і саморозвитку учнів у рамках оптимізації навчального процесу. Здійсненню цієї мети, на мій погляд, служить викладання географії і економіки в системі розвиваючого навчання, оскільки провідним методологічним принципом його є не пасивне сприйняття інформації, а дослідження тієї або іншої проблеми, що стоїть, з різних точок зору. У зв'язку з цим при вивченні тем, які дають можливість учневі виявити свій талант у пошуках необхідної інформації використовуючи при цьому підручник, географічний атлас і додаткову учбову і пізнавальну літературу на уроках я створюю різні по кількості учнів групи, кожна група, маючи конкретні завдання, певний час на його підготовку вчиться максимально швидко, використовуючи при цьому усі свої можливості вивчити матеріал і дати звіт про вивчену проблему перед однокласниками.
Підходи до обробки тексту даю завжди різні, залежно від цілей і завдань, поставлених на уроці, на основі педагогічної техніки "Мудрі сови".
Ази роботи над текстом
Знайдіть в тексті основні і нові поняття, запишіть їх в алфавітному порядку.
Що, не чекали?
Виберіть з тексту таку інформацію, яка є для вас несподіваною, оскільки суперечить вашим очікуваннями первинним представленням.
Ти вже знаєш останні новини?
Запишіть ту інформацію, яка є для вас новою.
Головна життєва мудрість
Постарайтеся виразити основну думку розділів тексту однією фразою.
“Відоме і невідоме”
Знайдіть в тексті ту інформацію, яка є для вас відомою і ту, яка раніше була невідома.
Повчальний висновок
Чи можна зробити з прочитаного такі висновки, які були б значущі для майбутньої діяльності і життя?
Важливі теми для обговорення.
Суть описуваної системи полягає в тому, що увесь процес навчання спрямований на активне отримання знань, залучення до творчості, виховання соціально значущих якостей особистості. У своїй діяльності по навчанню учнів географії і економіки в умовах сучасного життя нашого суспільства, я спираюся на проблемний виклад матеріалу і виділяю наступні етапи:
Практичне використання методики проблемного навчання в курсі географії включає декілька етапів.
1.Розробка проблемних питань.
З досвіду роботи виходить, що проблемне питання має бути:
- складним, зв'язаним з протиріччями;
- захоплюючим, але відповідним логіці науки;
- містким, здатним охопити широкий круг питань;
- що створює утруднення, необхідні для проблемної ситуації.
2. Переведення проблемного питання в проблемну ситуацію здійснюється: 
- через поглиблення проблемного питання;
- через пошук різних граней його рішення;
- через зіставлення різних варіантів відповідей.
3. Форми рішення проблемних ситуацій : 
- дискусія;
- наукова суперечка;
- проблемна лекція;
- проблемні завдання;
- завдання дослідницького характеру;
- історичні документи, тексти, матеріали з проблемною спрямованістю.
4. Визначення чинників створення проблемних ситуацій
- рівень розвитку учнів;
- характер історичного матеріалу;
- педагогічні цілі;
- творчі і пізнавальні здібності учнів, їх інтереси і потреби;
- організація пошукової роботи;
- стимуляція особистої зацікавленості у вирішенні проблемної ситуації;
- виявлення причинно-наслідкових зв'язків.
5. Створення блоків проблемних уроків.
6. Підготовка проблемних домашніх завдань.
7. Розробка проблемного дидактичного і контрольного матеріалу.
На своїх заняттях я часто застосовую метод "Сократовських бесід" : ставлю учням навідні питання, що допомагають їм, спираючись на свій життєвий досвід, самим вирішити те або інше завдання, що виникло в ході уроку. Цей метод покращує засвоєння матеріалу, оскільки проблемне викладання навчального матеріалу, тісний зв'язок з життям і практикою, емоційна яскравість дозволяють переконати дітей швидше, ніж лекційне викладання інформації.
Часто на уроках я залучаю дітей до пізнавального конфлікту, тобто до дискусії. Дискусія, як метод навчання вимагає обміну думками з конкретної проблеми, і її підготовка і проведення включають наступні етапи:
визначення джерел отримання інформації і підготовка повідомлення;
представлення і захист своєї точки зору;
виникнення пізнавального конфлікту між різними аргументованими судженнями;
отримання додаткової інформації для всебічного вивчення питання;
виділення загального в протилежних точках зору.
Методи навчання, які я використовую, грають величезну роль в розвитку інтелектуальної сфери дитини. Тому учням часто привожу слова А.П.Чехова, який стверджував, : "Треба прагнути до того, щоб кожен бачив і знав більше, ніж бачив і знав його батько і дід".
Особливу увагу приділяю роботі з картами, оскільки карта - це джерело нових знань. Важливо, що карти містять додаткові відомості, які розширюють обов'язковий матеріал, збільшують об'єм відомостей, допомагають глибше зрозуміти основний матеріал, у результаті, учні отримують загальну картину географічного об'єкту. Я пропоную школярам таке завдання: "На основі карт атласу скласти комплексну характеристику країни .."(області, району, ПТК та ін..).
Оформляється робота у вигляді наступної таблиці:
№ сторінки        
Назва карти       
Інформація про країну
Думаю, дана робота має багато плюсів для учнів і для вчителя. Конкретні цілі її виконання, що переростають в результати:
попередити незнання матеріалу;
повторити пройдений матеріал, зокрема понятійний апарат;
ліквідовувати можливі прогалини в знаннях;
продовжувати вчитися і аналізувати тематичні карти;
навчити отримувати з карти наявну інформацію;
продовжувати вчитися переводити картографічну інформацію в словесну;
вчитися оформленню роботи в табличній формі.
Я вважаю, що навчальний процес необхідно будувати так, щоб знання стали підгрунтям практичної спрямованості, тобто стали дієвими: 
знати і розуміти;
уміти виділяти;
описувати;
знаходити, наводити приклади;
складати, визначати;
застосовувати.
Особливу увагу на уроках я приділяю практичним роботам. Оскільки саме в них відображується успішність учня в засвоєних знаннях по темі.
На уроках економіки я приділяю велику увагу "моделюючим" вправам. Розвиток концепції навчання на основі моделювання підприємства дозволяє учням брати участь в :
створенні приватного підприємства;
маркетинговій діяльності на підприємстві;
поточній діяльності підприємства.
Основна ідея модельного підприємства полягає в з'єднанні теоретичних знань про діяльність підприємства з практичними навичками.
Окрім моделюючих вправ в процесі навчання використовую наступні форми:
ігрові вправи;
ролеві ігри;
ділові ігри;
проблемно-ділові ігри.
Я вважаю, що різноманітні форми проведення занять розвивають і виховують наступні якості особистості: гнучкість, динамічність, дисциплінованість, ініціативність, лідерські здібності, навички міжособистісного спілкування, ораторські, організаторські здібності, відповідальність, самостійність, аналітичні здібності, ведення переговорів.
У кінці кожного заняття проводиться алгоритм рефлексії :
Що я дізнався нового.
Я думав інакше.
Що я хотів би дізнатися, розглянути детальніше.   
Як я оцінюю свою роботу на занятті.
Це допомагає при плануванні наступних уроків.
Мої учні знають, що не існує абсолютно правильної або абсолютно неправильної думки, але завжди є власна думка. Талановитому учневі завжди говорю, що він талановитий. Що я пишаюся ним. Упевнена, що моя віра в нього дасть йому сил і він з більшою упевненістю в себе ще більше працюватиме над собою.





Коментарі